Правителството сменя формулата за минималната заплата
Новият механизъм предвижда преговори до 15 август и четири критерия.
Одобрени са промени в Кодекса на труда, които въвеждат нов механизъм за определяне на минималната работна заплата. Промените регламентират критериите за размера ѝ и референтните стойности, които ще се използват при изчислението.
Новите правила предвиждат всяка година до 15 август правителството да предлага размер на минималната работна заплата. Това трябва да става след консултации и реални преговори със социалните партньори. На всеки три години ще се прави и оценка на адекватността на минималната работна заплата.
Какво се променя при определянето на минималната заплата
Социалният министър заяви, че целта е минималната работна заплата да се стреми едновременно към нивото на медианната заплата и към нивото на издръжката на живот. По думите му данните ще се предоставят от Националния статистически институт (НСИ).
Министърът посочи, че НСИ ще има ангажимент в срок до девет месеца от приемането на законопроекта от Народното събрание да изработи методология, по която да се изчислява издръжката на живот.
Четири критерия и по-голяма роля на социалните партньори
Социалният министър обясни, че основната разлика със сегашния механизъм е участието на социалните партньори в определянето на минималната работна заплата с реални преговори. Това ще става на база четири критерия, каквито по думите му към момента няма.
Министърът посочи, че в националното законодателство досега има само един критерий. Според него той не отчита социално-икономическите условия. Тези условия са нужни за по-справедливо определяне на минималната работна заплата за бизнеса и за държавата.
Четирите критерия са:
- Покупателна способност – ще се изчислява чрез средногодишното изменение на покупателната способност на малката потребителска кошница.
- Общо ниво на достигнатите заплати – ще се изчислява чрез националните данни за годишното изменение на медианната брутна работна заплата.
- Темпове на растеж на минималната работна заплата – ще се изчисляват чрез националните данни за брутната работна заплата.
- Производителност на труда – ще се изчислява чрез показателя за годишното изменение на производителността на един зает за период от 10 години.
Министърът заяви, че с този подход се очаква националното законодателство да бъде приведено в съответствие с европейските изисквания.
Какъв размер дава новата формула
Социалният министър посочи конкретна стойност, която по новата формула би се получила за минималната работна заплата за следващата година. Тя е 672,80 евро, при сегашен размер от 620 евро.
Министърът подчерта, че формулата е уговорена със социалните партньори. Той заяви, че страната е в бюджетна процедура и при забавяне има риск да няма повишение на минималната работна заплата за следващата година.
По думите му новият механизъм е приет след сътрудничество със социалните партньори и допускане на отстъпки, за да се достигне до настоящата формула. Министърът добави, че има тройно съгласие да се върви в посоката на новата система, а не както досега.
Още новини в категория България
Последвайте ни в Telegram: https://t.me/p26news
Още от България
НОВИНИ ОТ ВРАЦА
Милиардите на НЗОК: ДС ченгето Ботьо Велинов, синът му Тома Майбаха и управителят на банка в Москва
БЪЛГАРИЯ
Тома Томов – Майбаха: От властовите кабинети до бизнеса със здравеопазване
БЪЛГАРИЯ
Синът на Миглена Ангелова замесен в нов скандал: Ламборгини, криптовалута и яхта за милиони
БЪЛГАРИЯ
(ВИДЕО, СНИМКИ) „Червената фента“: Мрежата зад опасната дрога в София
БЪЛГАРИЯ
НАГЛОСТ И БЕЗСРАМИЕ: Защо Борисов и Пеевски трябва веднъж завинаги да замълчат

